Лишега у Києві: можливість Іншого часу
Я заздрю Прохаськові. Здається, саме у нього була
фраза про те, що не існує ніяких проблем із часом: часу є, скільки є, ніколи не
замало, завжди вдосталь. Цієї весни мій час нагадує пісок, що сухо просипається
між кволих пальців. Звісно ж, я знала колись інший час. Він був насінням, яке
падало в землю біля моїх босих ніг і виростало лісом або садом. Я йшла поміж слив і яблунь, обривала плоди,
бачила як жовкне й облітає листя, падає сніг, залягає глибока тиша – аж чути,
як на іншому краю саду хтось вовтузиться біля кори молодої яблуні, залишаючи
свіжі сліди на снігу. Заєць! А тоді
знову весна. Я дивлюсь на бруньки і дивуюсь тому, як бентежно вони нагадують
делікатні пипки.
Так, я знала
інший час. Такий час обступає мене кожного разу, мов ліс, мов тонкі прозорі
стінки травневого дощу, коли пишу листи до Майстра або історію однієї жінки,
яка живе у домі, переповненому рослинами, сама схожа на одну з чудернацьких
рослин.
Я знала такий час, коли розмовляла з Д. в літо нашої
спільної подорожі до Мукачева, коли ми йшли поряд міськими вуличками і періщила
тепла липнева злива, вода стікала з наших дощовиків просто у кеди, що змокли як
хлющ. Я пам’ятаю мокрі пасма його волосся, зволожіле обличчя і веселий погляд
затятого мандрівника. Пригадую свій захват від історій Д. – розповідей про ночівлі
на березі моря в Криму, про голубу воду, яка світиться ввечері від морських
зірок, про Будапешт і водія-німця, який підібрав їх з А. десь уночі на кордоні.
Цей час зринав у наших нічних балачках з бабусею,
коли ми лежали поряд на високому (до самих сволоків) ліжку й вона оповідала про
покійного дідуся, про танці на лужку, про вифарбовану короловим домоткану
спідницю, від якої в бабусі почервоніли ноги, така нестійка була та барва. Цей
час трапляється і тепер, коли ми готуємо щось із мамою до великоднього столу,
як рік тому, як два роки тому, як із часів дитинства. У цьому часі світліє
повітря, коли ми з подругами здибаємося на каву, а кава триває не годину чи дві
– вічність. Переходимо вічність разом. Опиняємось на її іншому березі.
Сплачуємо рахунок. Виходимо в місто, надто особливі, щоб загубитись у натовпі.
* *
* *
Час, коли немає часу. Ні на письмо, ні на розмови.
Короткі повідомлення в мессенджері, яскраві вітальні листівки у вайбері та на
фейсбуці, які майже нічого не промовляють. І десь поміж однією і другою
роботою, утікаєш від себе, від усіх. Від Майдану Софіївською вулицею вгору,
тоді праворуч у Михайлівський провулок. «Тут галерея Art14?»,
– запитуєш у
молодика і двох дівчат, одна з яких тримає великий оберемок блідо-жовтих руж.
Вони кивають і ти відчиняєш фарбовані неяскраві двері й опиняєшся в іншому
просторі, іншому часі. Ідеш із тремкою надією, що цей коридор тебе виведе саме
туди, де давно і найбільше хочеться бути. «Куди заведе вона, ця
дорога?..», ці сходи – куди вони
заведуть? Твої думки – вже кілька років тобі не належать – дослівно і ні –
цитуєш Олега Лишегу. А хтось навіть не знає його імені. І ти мимоволі стаєш
його представницею (ніколи не маючи певності до кінця – а він сам хотів би
цього?), і на солідних наукових конференціях починаєш свої доповіді словами:
«Олег Лишега – запам’ятайте це ім’я». Структура сухої доповіді розсипається і
з-під уламків раціональних термінів виростає розлоге зелене дерево. Ти –
доповідач – не маєш великої влади над ним, воно просто росте до склепіння
аудиторії, вітер відчиняє вікно і прилітають пташки, дрібні мурашки бігають
гладенькою корою, скапує на долівку солодкий сік, гудуть Антоничеві хрущі,
пахне лісом після дощу, глицею, живицею, вогким листям і білими грибами. І ти,
людина, знімаєш із себе корону Царя світу і з подивом зауважуєш, як раптово
виросли ці мурашки, як побільшали тріщини на корі цього дерева, як переліт
птаха з гілки на гілку здіймає цілу повітряну хвилю, яка збиває тебе з ніг – падаєш,
губишся у траві, а трава пахне солодко, як смерть і ти сп’яніла від її духу, як
і Лоуренс колись. Твій виступ закінчується. Професорка в чорному костюмі нотує:
«Ли-ше-га, поет-сімдесятник, нар. у Тимениці 1949 р. Показує світ природи так,
наче людина не є в центрі всього. Туга за первозданністю». Білява першокурсниця
не нотує нічого. Вона бачить дерево за твоєю спиною, вона відчуває, як вібрують
соки під його сивою, ледь плямистою, шкірою.
*
Пані Дара зателефонувала тиждень тому, коли я, як
завжди, квапилась: важлива справа у місті, квиток на поїзд, наплічник
спаковано, доведеться виходити без макіяжу, не вельми симпатично, але що ж…
Пані Дара сказала, що Лишега знову в Києві. Її голос здавався таким далеким, як
відлуння луни. Ось уже три роки, як Лишега для когось є всюди. І три роки, як
для когось – його немає ніде. А тепер вона телефонує і каже: «Лишега в Києві».
Звісно ж. Я читала про це. Виставка в рамках «Французької весни».
Аккерман-Лишега. Французький художник, народжений у Мукачеві, та український
скульптор, родом із Тисмениці. Діалог митців. Діалог, поміж кожною реплікою
якого, – Карпати.
*
Усе просто у цьому просторі – дві кімнати, перша з
картинами та інсталяцією Самуїла Аккермана, друга – зі скульптурою та кількома
картинами Олега Лишеги. Аккерман не знав Лишеги особисто, але мав
сильне враження від
його віршів. Я надто кепсько розуміюсь на живописі, щоб оцінювати щось.
Зрештою, я не прийшла оцінювати, я тут, аби бачити і ввійти в цей найдорожчий,
найкращий інший час. Краєм вуха чую, як хтось говорить про вплив гуцульських
орнаментів на роботи Аккермана. Симетрія. Гори. Багато повітря, повітряності.
Лагідний культ кульбабок. Назва одного з низки автопортретів «Вітрила
кульбаби». Тут немає жодної барви, яка би кричала про себе: «Ось я, ось!». Лише
інсталяція – біле полотно з червоними смугами, що застигло в повітрі на
звичайному залізному вішакові, – вирізняється, кричить. «Плащаниця», - говорить
чорнява тонка жінка поруч і мені здається, що ми зараз саме там, біля Гробу
Господнього. Кажу їй, що спершу подумала – вишиванка. Але ж і вишиванка це плащаниця
в певному сенсі…
«Єдиноскрижально-біле» – так Аккерман назвав
виставку натякаючи на єдність першопочатку, на спільність першовитоків. Біле.
Для Лишеги біле – це так багато. Стіни Лаври, де він працював декоратором на
кінофакультеті. Білі сувої, на яких фарбами записував вірші, тут у Києві, у
вісімдесятих. Сніг «Зими в Тисмениці». І сніг, якому, як і вогневі, присвячено
книжку-цикл «Снігові і вогню». А ще – «Країна снігу» Ясунарі Кавабати, в якій
кожен рядок прози здавався йому поезією. Біле. Біле. Біле.
Я переходжу до іншої зали, щоб загубитись між дерев’яних торсів. Це не викопна скульптура, не виставка «палеолітичних венер», але всі ці жінки, з їхніми голівками, стегнами і грудьми, такі красиві, такі різні й такі подібні до далекого первісного мистецтва. Одні – аристократичні, мов точені з мармуру. Інші – земні, веселі, здається, ледь вигинаються, красуючись повними тілами. Тріщини на дереві перестають бути ганджем, кажуть тобі: «бач, які ми неповторні, які ми гарні». «Бачу», – киваєш заворожено.
Я переходжу до іншої зали, щоб загубитись між дерев’яних торсів. Це не викопна скульптура, не виставка «палеолітичних венер», але всі ці жінки, з їхніми голівками, стегнами і грудьми, такі красиві, такі різні й такі подібні до далекого первісного мистецтва. Одні – аристократичні, мов точені з мармуру. Інші – земні, веселі, здається, ледь вигинаються, красуючись повними тілами. Тріщини на дереві перестають бути ганджем, кажуть тобі: «бач, які ми неповторні, які ми гарні». «Бачу», – киваєш заворожено.
О.Лишега. "Жінка" |
Дві дошки із
зображенням долоні. «Оld hand» – напис на іншому боці однієї з них. «Old» чи
все ж «ancient»? Старий чи давній?
Аж такий давній, як ті білі відбитки долонь на червоному тлі вохри в Cueva de las Manos? Ця кепська схильність –
інтерпретувати. Але я всього-на-всього хочу наблизитись. Зупиняюсь навпроти
«Автопортрета з чашею»: «Я всього-на-всього хочу наблизитись. Розумієш? Я не
буду Тебе приручати. Я хочу вийти з клітки, яку змайструвала для себе і для
Тебе теж». Чоловік із картини дивиться на мене недовірливо. І я не знаю,
скільки ми так стоїмо – він і я. У тиші
за кілька сотень метрів від гомінкого Майдану, за десять тисячоліть від цього часу…
О.Лишега."Автопортрет з чашею" |
«Лишега ніколи нічого не датував», - каже пані Дара,
- «не підписував своїх малюнків, торсів». І я трішки здогадуюсь – чому. Трішки
знаю, що вічність не має дат, інший час не має дат, ані правил. У іншому часі
найголовніше, що може зі мною статися, – це зустріч. Немає ні винагород, ні звань, ні
стрімкого сходження вгору чи падіння в безодню. Є спокій. Є відвага бути собою.
Є потреба говорити про все і всіх, кого любиш, так довго, аж поки втомишся, промовляти так
ніжно й трепетно, ніби це дуже важливо…
«Лишега в Києві», - каже пані Дара і її голос близько,
на відстані дотику, я
відчуваю
тепло, з яким ця чорнява тонка жінка вимовляє два імені – «Лишега».. «Київ»..
P.S.
Виставка триває до
13 травня.
Можна все відкласти, аби просто ввійти за тонкий параван
Іншого часу.
Коментарі
Дописати коментар